tisdag 3 augusti 2010

Dalarna del 4

Efter en veckas jobb är det nu dags för lite semester igen! =)
Det verkar dock inte bättre än att solen har tagit samma semestervecka som mig... =(
Här kommer fortsättningen & de sista bilderna från min förra semestertripp! =)

Sista dagen började med en tripp till Nusnäs. Alla som har varit där känner nog igen den här!?
Jag skulle äntligen inhandla ett par träskor! Till saken hör den att jag skulle ha gjort det för ett par år sedan när vi var här, men eftersom de innehåller saker som jag ej tål så blev det inga då. Nu hade jag bestämt att jag banne mig skulle ha ett par ändå! Jag hade bestämt vilken färg & allt, men vad händer då...

Jo, de tillverkas inte i den färgen längre!

Det var bara att tänka om! Vilka det blev får du se en annan dag! =)


Det går att utsmycka allt här i världen! =)


Nästa stopp blev Mora.

Gissa vad det första vi ser är...

...jo, en raggarbil! =)

Där blev det en fika i trädgården på det mysiga fiket Konditori Mora Kaffestuga.

De hade en massa gott fikabröd! Mums!!!

Åh en massa söta fåglar att titta på!

Några av dem vågade sig riktigt nära!

Efter att även ha besökt några roliga butiker började vi diskutera om vi skulle åka vidare eller besöka Zorn museumet.

Vi bestämde oss för det sista & det var det bästa vi har gjort!

Där hade de en minnesutställning med originalmålningar, statyer mm...!!!

Jag hade gåshud & inte långt till tårar!

Jag är fortfarande helt mållös!

Åk dit om du har vägarna förbi, men du har bara till september på dig!



Först gick vi en sväng i trädgården på Zorn gården. Uppfarten är formad som ett hjärta, för att man alltid skulle vara "hjärtligt välkommen till familjen Zorn"!

Precis som Carl Larsson, byggdes huset ut från att från början ha varit ett timrat hus.

En bild som man förknippar med Anders Zorn!
Men han slog faktiskt igenom som porträttmålare.










Även att Anders Zorn blev väldigt stor utomlands & reste mycket, så var det alltid Dalarna som var hans hem & som han återvände till.


(Foto: Pappa)


Vackra fönster!


Överallt hittar man en massa roliga detaljer!


När vi lämnade Mora för att åka hemåt, började det för första gången att regna.

Vi hade verkligen tur med vädret på vår lilla tripp!


En bit på vägen hem var det dags för lite mat. Där såg vi denna fina fågel!



Detta var allt från Dalarna för den här gången!

Återkommer dock med lite bilder på min shopping! =)

Ha det så gott!

Kram Karolina

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar