onsdag 22 juni 2011

Receptet!



För ett tag sedan berättade jag att jag hade bakat ett bröd som varken behöver jäsas eller knådas, åh inte behöver ugnen vara varm heller! Några av er ville ha receptet, så här kommer det:

50 g jäst

5 dl vatten

2 msk sirap (jag använde honung)

1 tsk salt

7 dl vetemjöl special

7 dl rågsikt (går att byta ut mot något annat om man vill)

Rör ihop alla ingredienser & dela degen i 2 delar. Forma till dem & lägg dem i var sin brödform (att ha i ugnen). Sätt in dem i en kall ugn & dra upp temperaturen på ugnen till 150. Efter 10 min drar du upp gradantalet till 200 & låter dem stå inne i ytterligare 20 min. Klart att ätas! =) Om man vill kan man röra ihop degen på kvällen, låta bröden jäsa över natten & grädda dem på morgonen.

Ha en trevlig kväll!

Kram Karolina

Copyright © Karolina Germundsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar